In dit artikel:

Online marketing analyses
Klantanalyse
Wat is een klantanalyse?

Een klantanalyse is ideaal voor de startende ondernemer. Door middel van een klantanalyse vergroot je het inzicht in jouw doelgroep. Als je weet wie je potentiële klanten zijn, waar zij behoeften aan hebben en hoe je hen kunt bereiken, kun je jouw marketingstrategie hierop aanpassen.

Hoe werkt een klantanalyse?

Om te beginnen is het belangrijk dat je jouw doelgroep in kaart brengt. Dit doe je door de markt op te delen. Dit heet ook wel segmenteren. Je bepaalt daarmee voor wie je jouw product aanbiedt. Als je weet voor wie je product bedoeld is, ga je jezelf verdiepen in deze groep mensen. Je gaat in kaart brengen wat voor soort werk je doelgroep doet, welke hobby’s zij kunnen hebben, in welke woonsituatie zij zich kunnen bevinden en welke overige kenmerken zij kunnen hebben. Met deze gegevens kun je een persona maken. Dit is een visuele en gedetailleerde beschrijving van één persoon uit je doelgroep. Je gaat jezelf verplaatsen in de schoenen van deze persoon. Heeft hij/zij behoefte aan het product wat jij op de markt gaat zetten?

Wanneer je een slagerij begint is het moeilijker om vooraf een doelgroep te bepalen, omdat je niet weet wie je klanten gaan zijn. Het is wel waarschijnlijk dat dit mensen in de omgeving van je slagerij zullen zijn. Je kunt dan op een locatie gaan zitten waar nog geen slagerij is en waar de mensen bereid zijn meer te betalen voor een stuk vlees. Ze kunnen echter ook naar een supermarkt gaan om vlees te kopen.

Als je al een onderneming hebt, is de piramide van Curry een uitstekend middel om erachter te komen wie je klanten zijn en wat hun bijdrage aan jouw omzet is. De piramide assumeert dat 80% van de omzet wordt gecreëerd door 20% van je klanten. Het andere deel van je klanten kun je onderverdelen in vier categorieën:

  1. Mensen die jouw product nog niet kennen
  2. Mensen die in binnen jouw doelgroep vallen, maar nog niks bij jou hebben gekocht
  3. Mensen die al wel eens een product bij jou hebben gekocht
  4. Mensen die zo nu en dan een product bij je kopen
Concurrentieanalyse
Wat is een concurrentieanalyse?

Door middel van een concurrentieanalyse breng je in kaart wie jouw grootste concurrenten zijn. Als je weet wie je concurrenten zijn, kun je ervoor zorgen dat je jezelf onderscheidt van hen.

Hoe werkt een concurrentieanalyse?

Stap 1: Om te beginnen breng je in kaart wat jouw eigen sterke en minder sterke kwaliteiten zijn.

Stap 2: Hier ga je kijken wie je concurrenten zijn.

Stap 3: Dan ga je voor je concurrenten hetzelfde doen als je voor je eigen bedrijf gedaan hebt. De sterke en minder sterke kwaliteiten in kaart brengen. Op die manier kom je erachter waar de kansen liggen voor jouw bedrijf. Misschien bieden al je concurrenten het product wel aan met hoge verzendkosten of zonder aanvullende services. Dit kan dan een kans zijn voor jouw bedrijf om je te onderscheiden van je concurrenten. De klanten hebben misschien behoefte aan een product met lage verzendkosten en wanneer jij de enige bent die dit aanbiedt, kiezen de klanten voor jou.

Stap 4: Als laatste bepaal je op welke factor jij jezelf met jouw bedrijf wil onderscheiden van je concurrenten.

Laten we samenwerken.

Heb jij genoeg gelezen over de verschillende marketinganalyses en wil weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Klik hieronder en kijk hoe we de analyses in kunnen zetten om jouw strategieën te verbeteren.

Keer terug naar de Kennisbank

Contact informatie

Openingstijden: Ma t/m Zo open van 8:00 – 21:00 we zijn bereikbaar via:

  • Email: info@riveramarketing.nl
  • Mobiel 1: 06-40240106
  • Mobiel 2: 06-18174405
  • Telefoon: 0165-365735
Overige bedrijfsinformatie
  • KvK: 83729011
  • BTW nummer: NL862970878B01
  • Adres: Amberberg 105
  • Plaats: 4707NR Roosendaal
Onze diensten
Online marketing kennisbank

Ga naar onze website: Home


Welkom,

Samen gaan we hogerop

Laat ons contact opnemen met jou!

Of vindt het op onze website